czwartek, 19 maja 2016

Pavlova - tort bezowy - z owocami i kremem mascarpone

Deser na specjalną okazję - u nas z okazji urodzin córki - fanki bezy :)
Pyszny tort bezowy z dodatkiem kremu z mascarpone i świeżymi owocami - u mnie truskawki, kiwi i borówki - oczywiście możecie dodać dowolne, ulubione owoce :)
Ten świetny przepis na Pavlovą dostałam od mojej Cioci Grażyny (zmniejszyłam tylko ilość cukru - bo ja zawsze muszę coś po swojemu :)). 
Jeśli lubicie słodkości w duecie z owocami, które dodatkowo świetnie się prezentują - koniecznie wypróbujcie ten przepis!

SKŁADNIKI
Beza:
beza
4 białka
szczypta soli
200g cukru (drobnego)
1 łyżeczka soku z cytryny
1 kopiata łyżeczka mąki ziemniaczanej
Krem:
125 g serka mascarpone
1 łyżka cukru pudru
200 ml śmietanki 36%
Owoce (u mnie):
250 g truskawek
100 g borówki amerykańskiej
1 sztuka kiwi
kilka listków mięty

PRZYGOTOWANIE
Piekarnik rozgrzewamy do 180 stopni.
bezyBiałka ubijamy ze szczyptą soli na sztywno. Dodajemy stopniowo po łyżce cukru, aż dobrze się rozpuści (masa ma być błyszcząca, szklista). Na końcu dodajemy sok z cytryny i mąkę ziemniaczaną i miksujemy jeszcze 2-3 minuty.
Blaszkę do pieczenia wykładamy papierem do pieczenia. Na środku możemy narysować okrąg o średnicy ok. 24 cm - ja odrysowałam od tortownicy. Przy pomocy dużej łyżki wykładamy masę na okrąg, możemy przy pomocy szpatułki podnieść trochę brzegi do góry, a środek troszeczkę "spłaszczyć" - wtedy powstanie fajne wgłębienie na krem :).
Wkładamy bezę do piekarnia i pieczemy w 180 stopniach przez 5 minut. Po tym czasie zmniejszamy temperaturę do 140 stopni i pieczemy kolejne 50 minut. Po tym czasie wyłączmy piekarnik - zostawiamy bezę na 5 minut, po czym uchylamy drzwiczki i suszymy ją około 2 godzin. 

Kiedy mamy gotową bezę robimy krem. Mascarpone mieszamy z cukrem pudrem. Zimną (!) kremówkę ubijamy na sztywno i mieszamy z serkiem.

Przekładamy krem na bezę i dowolnie przystrajamy owocami - u mnie truskawki przekrojone na połówki, kiwi pokrojone w plasterki - całość obsypana borówkami i miętą. Smacznego :) 

Duży wybór foremek do ciast i ciasteczek możecie znaleźć TUTAJ - KLIK!


beza z bitą śmietanąbeza z kremem



Kaloryczność - cały tort bezowy to 2310 kcal (wraz z kremem i owocami) 
 dzieli się na  12 kawałków - jeden kawałek to 192 kcal

Możemy nasz tort zdecydowanie odchudzić i podać bezę z samymi  owocami - wtedy 
całość deseru to  1090 kcal  - 1  porcja to 90 kcal

Zapraszam na fanpage na FB oraz Instagram



9 komentarzy:

  1. Muszę się w końcu nauczyć robić bezę, ostatnio jadłam podobną pavlovą i po prostu niebo w gębie. A taka beza z samymi owocami to bardzo ciekawy pomysł :)
    pozdrawiam, nielubiezmywania.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Paula, tu nie ma niczego do uczenia - po prostu ubijasz, pieczesz - wyjdzie na pewno :) pozdrawiam

      Usuń
  2. Trochę za wysoka temperatura suszenia- dlatego beza zciemniała. Ja zawsze na pol godziny wkładam na 120*, a poźniej suszy sie 2,5h w 100* i wychodzi śnieżnobiała. Dodatkowo w prawdziwej bezie nie powinno być żadnej mąki, jeśli są dobre proporcje cukru do białek- wyjdzie na 100%.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja tez zawsze pol godziny 120 st a potem 2.5 h w 100st...jezeli chodzi o make to uwazam ze jest jej troszke za duzo...ja daje 2 lyzeczki na 8 bialek plus lyzeczka octu winnego i 440 g cukru...beza zawsze wychodzi idealna...pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapewniam obie Panie, że moja Pavlova w takich proporcjach jest przepyszna - lekko ciągnąca się w środku, nie musi być też śnieżnobiała - nigdzie nie jest napisane, że taka ma być:) Mąki jest w sam raz - na 8 białek 2 łyzeczki - więc na 4 - jedna :) Każdy ma swoją wypróbowaną recepturę - gdyby nie była dobra - nie umieściła bym jej tutaj :) Polecam założyć blog i dzielić się swoimi przepisami :) pozdrawiam

      Usuń
  4. można zrobić też krem z ricotty

    OdpowiedzUsuń